fredag 20 februari 2009

skolbög

Stadium Valbo

Inledning
Att organisationen på en arbetsplats fungerar som den skall är såklart väldigt viktigt. Och för att den skall fungera krävs det att man har rätt organisations och ledarskapsteorier utifrån vilka personer som jobbar på arbetsplatsen.
Alla personer är som ni vet inte likadana och alla har olika personligheter och trivs med olika saker. Vissa trivs med att ha mycket valfrihet, andra trivs med att ha monotoma arbetsuppgifter där tryggheten är det viktiga.
Att hitta rätt organisation och ledarskapsteori är därför ett måste för att en arbetsplats skall fungera.
Jag jobbar som säljare på Stadium i Valbo och i denna uppgiften tänkte jag spegla hur min arbetsplats är uppbyggt rent organisationsmässigt sett. Stadium är ju ett multinationellt företag som finns i flera andra nordiska länder men jag tänkte främst granska hur det ser ut i just våran butik eftersom det är den jag kan bäst.

Frågeställningar
Hur är våran organisation uppbyggd?
Hur jobbar vi, i grupp eller individuellt?
Hur beter sig våran ledare(chef)?
Hur stor inverkan har vi medarbetare på olika beslut?
Får vi ut alla våra resurser på arbetsplatsen?

Beskrivning av organisationsuppbyggnad
På Stadium i Valbo är vi 12 stycken fastanställda och cirka 5 stycken som jobbar extra, vissa mer än andra. Alla har egentligen en och samma uppgift, självklart att sälja våra varor till kunder som är våra konsumenter.
Men trots att alla i grund och botten har samma uppgift skiljer sig våra ansvarsområden från varandra. Vi säljer allt från hockeyklubbor till kläder och på varje avdelning finns en "ansvarig". Denna person sköter om sitt område och har extra kunskap om just det. Eftersom vi både säljer hårda och mjuka prylar, det vill säga både sportartiklar och kläder så finns det även två stycken som är huvudansvariga för dessa områden.
Organisationen är i korta drag uppbyggd så här: Vi har en chef, Två huvudansvariga( en på hårt och en på mjukt), en lageransvarig( Som plockar upp leveranser från vårat huvudlager) och cirka 10-12 stycken medarbetare som var och en har lite extra kunskap och ansvar över sitt område t.ex har jag extra ansvar över skoavdelningen när jag jobbar.
Men som sagt, trots att alla i butiken har sitt "expertområde" har vi ändå samma huvudsakliga uppgift nämligen att sälja så mycket varor som möjligt till våra kunder.

Organisations och ledarskapsteoretisk analys
På Stadium i Valbo är samhörighetskänslan och grupptillhörigheten väldigt rotad. Trots att varje säljare jobbar individuellt med sin kund så känns det ändå som om att vi jobbar som en grupp för att nå våra mål. Alla jobbar för att nå sina personliga mål, nämligen att utvecklas till en bra säljare och bemöta kunder på ett trevligt och bra sätt. Detta gör även att butikens uppsatta mål uppnås då alla vet sin roll och känner sig delaktig i vad vi gör. Jaj skulle kalla våran organisation för en blandning mellan human-relations och service management.
För det första anser alla på våran arbetsplats att det viktigaste av allt är att passa in socialt på jobbet. Så fort det kommer en ny medarbetare gör alla allt för att denna skall känna sig inspirerad och trygg i sin nya arbetsmiljö.
Det är även ett tecken på att vi gillar utveckling och förändring då nya ansikten och nya förmågor utvecklar våran arbetsplats( oftast till det bättre). Att jobba som säljare på Stadium Valbo är utvecklande, främst, anser jag på grund av att alla kunder är olika och man kan stöta på vilka problem som helst. Ingen dag är lik den andra och man lär sig nya saker varje dag. Eftersom våra varor hela tiden förnyas måste vi hela tiden utveckla våran kunskap vilket gör att vårat arbete blir allt annat än monotomt, vi måste hela tiden utveckla våra kunskaper för att kunna ge våra kunder den bästa servicen. Vi är alltså med andra ord väldigt beroende av "de yttre omständigheterna" så som t.ex omvärldens syn på mode. Om vi hade kört fast och fortsatt sälja kläder från 90-talet nuförtiden hade vi inte funnits kvar länge. Då hade våra konkurenter sprungit ifrån oss med hästlängder på grund av att de utvecklar sitt mode till skillnad från oss. Så i våran branch är det otroligt viktigt med förnyelse.
Att vara glad och ha kul på jobbet är också en sak som vi sätter mycket värde på, alla som jobbar hos oss skall tycka det är roligt och inspirerande att gå till jobbet. För oss som jobbar är inte lönen av största betydelse(även om den självklart spelar in) utan vi anser att stämningen och ett utvecklande jobb är minst lika viktigt. De flesta på min arbetsplats är ganska unga(ca 20-30 år) och för många av oss är Stadium den första kontakten med arbetslivet. Många av oss yngre är ju i början av våran utveckling på arbetsmarknaden och de flesta av oss tror jag vill utveckla sin karriär senare i livet. Det tycker jag att man gör perfekt på Stadium i Valbo då miljön och kunderna utvecklar en hela tiden. De som är lite äldre kommer med tips om hur vi skall agera i vissa situationer och eftersom de pratar av egen erfarenhet så ger det oss mycket kunskap varje gång man tar tillvara på såna tips. Vi har en väldigt bra gruppkänsla och jobbar hela tiden för att nå våra egna och butikens men i slutändan även Stadiums uppsatta mål. Att ha uppsatta mål på en arbetsplats tror jag är väldigt viktigt, det gör att du har nåt att sträva efter. Skulle du inte nå dina uppsatta mål får du försöka ännu bättre nästa gång och det gör i sin tur att du utvecklas på ett bra och positivt sätt.
Jag tycker att vi tar väldigt bra vara på våra mänskliga resurser och kompetenser på Stadium i Valbo. Alla har sitt "expertområde" som man kan bäst men i och med att det kommer nya kunder varje dag så utvecklas man hela tiden. Och trots att man har sitt område så hjälper vi även varandra. Och även det gör att man utvecklas och höjer sina mänskliga resurser.
Att ha kompetens på sitt område är en nödvändighet men har man kompetens även på andra områden är det ännu bättre för då kan man ge kunderna den där lilla extra servicen som kanske gör att företetaget blir nummer ett eller ledande i sin branch.
Om man skall se vårat företag lite mer ur en ledarskapteoretisk synpunkt så är det chefen som har det yttersta ansvaret för butiken och de två huvudansvariga som har ansvaret för sin avdelning. Men trots att dessa personer har det yttersta ansvaret har vi medarbetare ett otroligt stort inflytande och ansvar. Vi har varje månad ett personalmöte där man får ta upp sina egna funderingar och sen pratar vi igenom dessa i gruppen och tänker på om det är en bra ide eller inte. Min chef är alltså väldigt demokratiskt lagd och ger alla möjlighet att utveckla egna ideer. Jag ser min chef som en ledare med karismatisk stil, hans personlighet gör helt enkelt honom till den bra chef han är, det känns lite som att han är född att vara ledare eller chef och han har inte fått sin chefspost på grund av tidigare meriter(även om han besitter en del sådana). Han leder våran arbetsplats på ett väldigt ödmjukt och personligt sätt. Han ger varje individ chansen att framföra sin åsikt och alla har rätt att tycka till. Detta tycker jag personifierar en riktigt bra ledare, en ledare som ger sina medarbetare chansen att ta eget ansvar, att utvecklas i sin takt och att ge dom chansen att säga vad de tycker.

Sammanfattning
På Stadium i Valbo jobbar vi på ett mycket demokratiskt sätt. Alla har sitt eget ansvar och alla får chansen att utvecklas på sitt eget personliga sätt. Alla på arbetsplatsen har trots allt samma uppgift, att föra företaget in i framtiden och att sälja våra varor på ett så serviceinriktat sätt som möjligt. Detta ger även personlig utveckling vilket jag anser är mycket bra. Det går liksom hand i hand, företaget utvecklas på grund av individen(säljaren) och individen utvecklas på grund av att han eller hon får chansen att jobba för företaget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar